„Patriotyzm oznacza umiłowanie tego, co ojczyste: umiłowanie historii, tradycji,
języka czy samego krajobrazu ojczystego.
Jest to miłość, która obejmuje również dzieła rodaków i owoce ich geniuszu (...)
Ojczyzna jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli i jako taka, jest też wielkim obowiązkiem.”

Jan Paweł II „Pamięć i tożsamość”

środa, 20 czerwca 2018

Cudze chwalicie swego nie znacie

Atrakcje regionu dla fanatyków historii
Nad zachodnim brzegiem jeziora Gołdap, opodal sanatorium „Wital”, zachowały się pozostałości zbudowanej w 1940 roku głównej kwatery wojennej dowództwa Luftwaffe (niem. Oberbefehlshaber der Luftwaffe-Hauptquartier) o kryptonimie „Robinson”, współpracującej z kwaterą Hermanna Göringa w Romintach (obecnie Krasnolesie) w Puszczy Rominckiej

Mosty w Stańczykach – dwa wiadukty kolejowe z lat 1917–1918 w Stańczykach, w powiecie gołdapskim, wpisane do rejestru zabytków nieruchomych województwa warmińsko-mazurskiego.

Pałac w Galwieciach

Wieża ciśnień w Gołdapi – wieża wodna znajdująca się w Gołdapi przy ulicy Ignacego Paderewskiego, w pobliżu ul. Suwalskiej, wybudowana w 1905 roku przez gdański przedsiębiorstwo A. W. Müller.

Wilczy Szaniec (niem. Wolfsschanze) – w latach 1941–1944 kwatera główna Adolfa Hitlera

poniedziałek, 4 czerwca 2018

WYCIECZKA DO STOLICY REGIONU

1 czerwca klasy IV – VII z naszej szkoły pojechały na jednodniową wycieczkę do stolicy naszego regionu Olsztyna. Pierwszym, niezwykle ciekawym punktem wycieczki było zwiedzanie Zamku Kapituły Warmińskiej w Olsztynie – wybudowanego w XIV wieku w stylu gotyckim. Ów zamek stanowił siedzibę administratora dóbr ziemskich kapituły warmińskiej. Najsławniejszym administratorem pełniącym te obowiązki w latach 1516-1521 był Mikołaj Kopernik. Największa sala ekspozycyjna to dawny refektarz z finezyjnym sklepieniem kryształowym z ok. 1520. Obecnie w zamku mieści się Muzeum Warmii i Mazur. Na zamku znajduje się stała wystawa kopernikowska zlokalizowana w dwóch pomieszczeniach: na krużganku i sali będącej niegdyś prywatnym mieszkaniem administratora. Co ciekawe, na ścianie krużganka umieszczona jest astronomiczna tablica doświadczalna z 1517, wykonana własnoręcznie przez Mikołaja Kopernika. Piękna pogoda pozwoliła na spacer Olsztyńską Starówką. Kolejnym punktem było olsztyńskie Planetarium. Seans filmu „Nasz wszechświat” był kosmiczną podróżą do Układu Słonecznego. Prezentowane w czasie projekcji rozgwieżdżone niebo oraz ciekawe zjawiska astronomiczne na długo pozostaną w pamięci uczniów. Na zakończenie wycieczki na uczniów czekał bardzo aktywny wypoczynek w Parku Trampolin z którego wszyscy wyszli bardzo zadowoleni.

Nasza szkoła jest posiadaczem certyfikatu Warmińsko – Mazurskiego Kuratora Oświaty „Szkoła Wierna Dziedzictwu” którego głównym celem jest upowszechnienie wiedzy na temat polskiej historii i kultury, a także walorów przyrodniczych i krajobrazowych naszego kraju. Nasza wycieczka doskonale wpisuje się w cele projektu, jest również ciekawą formą działań w ramach Roku Dla Niepodległej.

poniedziałek, 28 maja 2018

„Ku niepodległej”

24 maja w naszej szkole odbył się pokaz historyczny zatytułowany „Ku niepodległej”. Była to bardzo interesująca opowieść o tym, jak bohaterowie walczyli o wolność, honor i ojczyznę. Lekcja historii bardzo obrazowo przedstawiła uczestnikom pokazu dążenia niepodległościowe Polaków, stroje z epoki i nastroje w  powstaniach narodowych.

Ciekawa i humorystyczna opowieść, kontakt z uczniami, którzy odgrywali w spotkaniu różnorakie role, mieli niepowtarzalną okazję włożenia strojów historycznych oraz mogli wszystkiego dotknąć i o wszystko zapytać pozostawiły w zebranych niezapomniane wrażenie,  że historia to wspaniała kraina, którą warto poznać. Taki pokaz doskonale wpisuje się w obchody setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę.

środa, 16 maja 2018

CIEKAWOSTKI W OKOLICY

W poniedziałek 14.05.2018r. - my, czyli koło historyczne kl. IV wraz z panią od historii wybraliśmy się na wycieczkę po najbliższej okolicy.
Jej celem było poznanie atrakcji historycznych i przyrodniczych, jakie znajdują się w Galwieciach. Naszą wyprawę rozpoczęliśmy od wizyty na poniemieckim cmentarzu. W drodze podziwialiśmy piękną okolicę. Wkrótce dotarliśmy na miejsce. Dzięki datom doskonale zachowanym na jednym z krzyży, mogliśmy zastanowić się nad  historią jednego z grobów. Wracając znaleźliśmy czas na chwilę zabawy.
Wycieczka była naprawdę udana. Był czas na poznawanie najbliższej okolicy. Jak się okazało , niektórzy z nas po raz pierwszy odwiedzili to miejsce.  Chwila na zabawę i rozrywkę w gronie koleżanek i kolegów. Jednym słowem odkrywaliśmy historię i dobrze się bawiliśmy.
Czekamy na następną wyprawę.
 Koło historyczne kl. IV

poniedziałek, 14 maja 2018

DBAMY O NASZĄ PRZYRODĘ

W środę 9 maja 2018r. postanowiliśmy na kole historycznym wspomóc nasze koleżanki i kolegów  z klasy IV i V w wiosennej akcji sprzątania Warmii i Mazur. Pod opieką naszych nauczycieli posprzątaliśmy ścieżkę edukacyjną na terenie Puszczy Rominckiej „Żabi Rechot” nad jeziorem Ostrówek w Galwieciach.